עלי חפר | גיליון 375

עלי חפר 22 חינוך ביחד עם הצוות החינוכי, בחרו התלמידים לנטוע עצי אלון בשטח האדמה הצמוד לאנדרטה לחללי המצור על גבעת חיים. בעזרת יהודה קליין מגבעת חיים מאוחד, נרתמו קיבוצי הסביבה לפרויקט ועבודת התשתית החלה. תלמידי השכבה עזרו במימון רכישת עצי האלון. בין לבין, כתבו והלחינו התלמידים והמורים שיר פרידה מרגש מהתיכון לכבוד האירוע. השיר הולחן על ידי עומר גוטספלד )בוגר "שחר"( ויושר בטקס סיום התיכון של השכבה. בהתאם למגבלות התקופה, הטקס יועבר להורים בבית בשידור חי ביוטיוב מבית הספר. יום הרפתקאות הנוי המרכז לחינוך סביבתי בחוות הנוי מוביל מספר תוכניות ייחודיות שמוציאות את תלמידי בתי הספר מהעמק מהשגרה מאת: שרית דיין טבקה, מנהלת החינוך הבלתי פורמלי ומנהלת פדגוגית בחוות הנוי המרכז לחינוך סביבתי חוות הנוי מסיים בימים אלו את שנת פעילותו השלישית. במשך השנה מגיעים מדי שבוע מעל תלמידים למקום במסגרת החווה החקלאית. המרכז 1,000 מוביל מספר תוכניות ייחודיות: תוכנית "גני יער" לילדי הגן, "מרחבי משמעות" ביוזמת מועצת עמק חפר לתלמידי כיתות ו' ו"יום הרפתקאות בחווה". התוכנית "יום הרפתקאות בחוות הנוי" נולדה מתוך רצון לתת מענה לילדים בעלי צורך ביציאה משגרת בית הספר. התלמידים מגיעים במסגרת תוכנית זו אחת לשבוע ליום לימודים מלא בחוות הנוי. ביום זה הם פוגשים מרחב אשר תומך בצרכים שלהם ומאפשר להם לפעול וליצור מתוך עצמם. המדריכים בחווה יוצרים מרחב המזמין מצד אחד את הילדים לפעילות, ומצד שני מאפשר חופש המצאה ומשחק, תוך כדי יצירת אקלים חברתי מיטיב ומכבד. המדריכים נושאים את הילדים מתוך מקום שרואה את הטוב שבכל ילד וערים לתהליכים שהם עוברים, הן כקבוצה והן כיחידים. כל זאת לצד חיבור לטבע והקשבה לקולותיו, פיתוח סקרנות לעולם שסביבנו וחיזוק המוטיבציה הפנימית וההערכה העצמית. במסגרת התוכנית הילדים מתנסים במגוון רחב של פעילויות: עבודות במרחב הגן, הדלקת מדורה, ליקוט, בישולי שדה, בניית מחסה, גששות, גילוף ועוד. התוכנית פועלת זו השנה השנייה בחוות הנוי בחסות מועצת עמק חפר ומשרד החינוך, וזוכה להדים נלהבים של הילדים והוריהם. למידה בתנועה מקרן אינטראקטיבי ייחודי מייצר רצפה המגיבה למגע ומעודדת למידה תוך שימושבמרחב ובתנועה מאת: אלי ארביב, מנהל בית הספר היסודי אביחיל כחלק מההתחדשות החינוכית בבית הספר וחידוד הייחודיות הבית ספרית, בית הספר רכש מקרן עוצמתי מבית חברת "דינמיקלאס", אשר מאפשר ליצור רצפה המגיבה למגע. משטח זה הינו כר פורה לפעילויות גופניות ולימודיות שונות, המשלבות תנועה ומשחק. שילוב תנועה ומשחק כחלק אינטגרלי מלימוד נושאים עיוניים יוצר שדה שבו היכולת הגופנית נפגשת עם אתגר אינטלקטואלי תוך שימוש במרחב. ניתן לשלב תנועה בלמידה של תחומי דעת שונים כגון קריאה, גיאומטריה והיסטוריה. המודעות המרחבית חשובה לכישורי החשבון והשפה, להבנת מיקום מספרים, לקיבוץ נתונים, לשיפוט ולמיון. החוויה המשחקית של הילדים אינה מסתיימת בהנאה ובלמידה מהמשחק עצמו, אלא ממשיכה גם לתחומי חשיבה גבוהים של חיבור משחקים בעצמם והעברתם אל לוח המשחקים. כך יכולים הילדים להשתמש באחת המתודות היעילות ביותר בלמידה - הוראת עמיתים. נסכם באמירה של אחד מילדי כיתות ד' לאחר שהסתיים שיעור בחדר המשחק: "אני למדתי מבלי שבכלל ידעתי

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkzMDY=